Za vládní krizi může evoluce

Lidský mozek se vyvinul v době, kdy bylo běžné sbírat plody rostlin a lovit, žít v malém společenství lidí. Od té doby evoluce člověka příliš nepokročila. Architektura mozku zůstala takřka ve stavu této společnosti.

Mozek si ulehčil svojí práci tím, že si vytvořil moduly, které se starají o automatičtější fungování mozku, tak aby zbylo dost kapacity na zbytek operací. Tyto moduly se utvářely právě v době, kterou jsme popsaly, a jsou mezi nimi například modul pro jazyk nebo pro sexuální a „pářící“ chování. Mohli bychom to nazvat dělbou práce mozku.

V době, ve které byl hlavním účelem sběr plodů a lov, tak aby se skupina nasytila, se homo sapiens nesetkal s velkou dělbou práce, ani s hromaděním kapitálu, rozhodně se v jednom životě nesetkal s technologickou změnou a dokonce s žádnou změnou bohatství. Člověk se ovšem již tehdy setkal se směnou a také se zanedbáváním pracovních povinností, a tak se mozek evolučně na toto připravil. Nejen, že lidé dnes excelují ve směně, ale také rozpoznávají podvodníky. Společenství bylo také velice rovnostářské. Všichni se měli zhruba stejně a podléhali zhruba stejnému prostředí. Dnešní moduly jednotlivců jsou opravdu adaptovány na takovéto prostředí.

Ukazuje se, že lidé nechápou ekonomii, právě z těchto evolučních důvodů a vytváří si svojí Lidovou ekonomii (Rubin)*, chcete-li intuitivní, kde se bohatství jen přerozděluje a pracovních pozic je stále stejně. Statický pohled, který nebere v potaz produkci a spotřebu a technologickou změnu, způsobuje naprosté nepochopení ekonomických zákonů.

Stejně jako se musíme naučit číst, musíme se naučit i ekonomii a její zákony. Podle dat z průzkumu Američanů a ekonomů na téma ekonomie se ukazuje, že veřejnost neznalá ekonomie se například při otázce, jaký je zisk firem, v průměru klaní k odpovědi cca 50 %, přičemž realita je, že firmy realizují zisky ve výši 3 %. Jindy jsou ne-ekonomové mnohem pesimističtější, co se týče minulosti, současnosti ale i budoucnosti než ekonomové.

Ne-ekonomové po vzoru evolučního uzpůsobení mozku vnímají ekonomiku jako uzavřený proces, kde je fixní množství bohatství, práce atd. Považují obchod za transakci s nulovým součtem. Přičemž obchod nastává tehdy, je-li pro obě strany výhodný a je z definice výhrou pro obě strany. Stejný fixní pohled najdeme i ve vyzdvihování zločinců jako byl Robin Hood nebo Kmotr, kteří by sice ve světě Lidové ekonomie pouze přerozdělovali, ovšem v reálném světě snižují reálné bohatství všech, protože odebírají zdroje z efektivní alokace a zvyšují náklady na ochranu před zločinem.

Mezi glorifikované nebo raději volené zločince také patří politici. Ti prosazují neefektivní ekonomické politiky, zvyšují daně a regulace, protože lidé jsou evolučně uzpůsobeni nepochopit, proč jsou tyto neefektivní. Řešením je možná vysvětlování ekonomie širšímu publiku. Hlavně jeho širší zavedení na středních školách. Důkazem toho, že ani toto nemusí problém řešit, jsou ekonomové, kteří používají podobnou Lidovou ekonomii.

* Rubin. Folk Economics.

Autor: Adam Ábelovský | středa 11.4.2012 19:11 | karma článku: 16,98 | přečteno: 1105x
  • Další články autora

Adam Ábelovský

Budu volit Drahoše ale

25.1.2018 v 23:00 | Karma: 13,30

Adam Ábelovský

Proč budu volit Mirka Topolánka

11.1.2018 v 22:12 | Karma: 28,49

Adam Ábelovský

Trójský kůň pravice

6.3.2017 v 9:59 | Karma: 11,10

Adam Ábelovský

Evoluční pauza

25.2.2017 v 17:50 | Karma: 17,26

Adam Ábelovský

Děkuji

17.11.2014 v 17:00 | Karma: 15,52

Adam Ábelovský

Rub a líc amnestie

10.1.2013 v 0:20 | Karma: 22,14

Adam Ábelovský

Je film bez dotací utopie?

23.11.2012 v 20:08 | Karma: 39,77

Adam Ábelovský

Je třeba zabít Bártu

17.4.2012 v 14:51 | Karma: 27,33

Adam Ábelovský

Obamův socialismus - experiment

23.1.2012 v 12:13 | Karma: 39,12

Adam Ábelovský

Za krizi může...

28.11.2011 v 15:40 | Karma: 20,12

Adam Ábelovský

Breivik, miláček pravice

8.8.2011 v 10:40 | Karma: 19,50

Adam Ábelovský

Držme palce Haškovi?

18.3.2011 v 20:00 | Karma: 12,58
  • Počet článků 101
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1911x
Ctím liberální principy. Nemyslím, že vím nejlépe, co by měl, kdo dělat, nebo jak by měla vypadat kultura. Chtěl bych objasňovat některé myšlenky svobody.