Děkujeme za pochopení.
cihlarka
Kéž by svět běhal podle ekonomických pouček
Ano, vyřešme veškeré školství hezky ekonomicky. Možná pak zjistíme, proč se základní školství stalo povinné již za císařství.
Ani koncert zdarma se nezalidní, když bude mít děsnou kvalitu.
Pokud jde o racionalitu lidského očekávání, stačí se podívat na USA a počet právníků a studentů anglické literatury. Jejich situace rozhodně není jiná už minimálně posledních dvacet let, stejně mají pořád nadbytek studentů i při nemalém školném.
Placené vysoké školství nijak extra nesrovná nabídku a poptávku profesí. Všude na světě je nadbytek humanitních studentů a nedostatek těch technických a to bez ohledu na to, zda je školství placené z kapes poplatníků nebo studentů.
radim36
Re: Kéž by svět běhal podle ekonomických pouček
Nadbytek humanitních studentů a nedostatek těch technických je jen v USA a v Evropě.
V Asii třeba není. Ono když asijský student si musí sám vydělávat často už na základní vzdělání, natož na studium na vysoké, volí setsakramentsky pečlivě, jaký obor bude studovat.
Ostatně proč by třeba v Evropě se mlaďoši nějak zvlášt hrnuli na technické obory? Když se spousta věcí pro Evropu vyrábí právě v Asii? A hodně let se to zřejmě nezmění.
A když možnost dostat se k dobře placené náročné práci zajišťující dobrou kariéru mají v Evropě jen ti nejlepší absolventi technických oborů? Všichni ostatní absolventi technických oborů skončí jako čičmundové v okolí strojů a výrobních dílen a jako jejich šéfa jim obvykle dosadí ne technika, ale nějakého manažera, klidně i absolventa netechnického manažerského oboru?
radim36
Re: Přepočítávat všechno na peníze.
Nemusely by, kdyby stát neměl dluhy, ale třeba nadbytky.
Jelikož stát má dluhy, i při současných škrtech nejspíš spotřebuje víc než vybere, tak prostě přepočítávat všechno na peníze musí. To si myslíte, že to levné čínské zboží, které během posldeního desetiletí nahradilo v obchodech relativně drahé evropské zboží, tady přišlo zadarmo?
praveverka
Pořád si říkám kde se v lidech
bere ta odvaha neustále někomu něco dobrovolně platit! To jsme na tom tak platově a celkově ekonomicky dobře abychom si platili dokonce i za vzdělání, který není majetkem (zbožím) žádného státu či nějaké instituce, ale všem lidem dostupným zdrojem poznání.
lord Acton
Re: Pořád si říkám kde se v lidech
ale otázka nestojí, zda bude vzdělání zadarmo nebo placené. Otázkou je, kdo to bude platit.
raks
svobodná volba
pokud si někdo chce udělat autoškolu, aby získal výhodu znalostí a schopnost řídit auto, zaplatí si to ze svého.
Pokud chce někdo studovat, nechť se finančně podílí na nákladech. A začne jej konečně zajímat, za co platí.
Prodavačku v hypermarketu stěží může zajímat, že pan XY se rozhodnul, že vystuduje VŠ a je proto povinna mu na jeho vzdělání a budoucí výhody přispívat.
Petr-liska
Re: svobodná volba
absolventa VŠ,který pobírá průměrný až nadprůměrný plat,a odvádí tedy do státní kasy více peněz než absolvent ZŠ/SŠ stěží může zajímat,že se má více podílet na důchodu matky paní prodavačky z hypermarketu,že se má podílet na placení veřejné mateřské školky vnučce(dceři) paní prodavačky atd..
Totedyne
Lidský kapitál
V článku je 1 odstavec, s kterým se dá souhlasit. Tím je "Lidský kapitál", který popisuje, že i bez školného musí studenti do vzděláhní investovat hodně svých prostředků.
Zbytek je blábol. uznat by se dal ještě fakt, že by zavedením školného vysokoškolské vzdělání nezískalo tolik lidí, vzdělání by mohli získat jen děti bohatých rodičů.
Petr-liska
školné
"Důležité je, že pokud neexistuje cenový mechanismu, který by ukázal
vzácnost zdroje vzdělání, alokace vzdělání je neefektivní. Převedenou
do současnosti: je příliš absolventů humanitních oborů."
Člověk,který si během středoškolského studia nevybudoval vztah k matematice,fyzice atd.(jedná se o většinu absolventů)-tak ani zavedení školného v nich tento vztah nevytvoří a těžko z nich zrekrutujete matematiky,ekonomy,inženýry atd.
Petr-liska
Re: školné
ještě jedna poznámka.Mluvíte o přemíře absolventů humanitních oborů. Současný rostoucí trend na soukromých školách,kde většinu tvoří slátanina ekonomie-managmentu-práva,kde z vás po zaplacení školného udělají absolventa těchto hybdridních studií,byste okomentoval jak?
lost
studenti by se měli poučit, nejlépe u kramářů
...ekonomická fakulta, Ábelovský atd...je to tak jasný, a nikdo to nechce chápat - ten volný trh co už je dávno prodaný
- Počet článků 101
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1911x