Dalajláma je marxista. Překvapení?
Z diskuse Roberta Borka[1] a Friedricha Hayeka[2]:
BORK:„Pane Doktore Hayeku, myslím, že jestli je nějaká oblast, ve které s vámi mírně nesouhlasím, je to o – Diskutovali jsme intelektuály, a hádám, že v nich vidím něco trochu více levicového (přen. zkaženého), než vy (smích). Není to příznačné, že jak sledujete třídu intelektuálů, snaží se tito směřovat společnost jedním směrem? To je k větším regulacím, k více intervencím, k větší politizaci ekonomiky. A všímám si na kampusech (koleje a školy v USA, spojené do jednoho celku), alespoň na těch, které znám, obrovský odpor velmi chytrých lidí k tomu, co jsou opravdu základní a jednoduché myšlenky ekonomie, které ukazují – mohou ukazovat – že více než jen intelektuální chyba (osudová domýšlivost, pozn. překladatele[3]) je příčinou.“[4]
HAYEK: „Opravdu? Víte, odpor k tomu být veden něčím, co je jim nepochopitelné, je, myslím, celkem vysvětlitelné u intelektuálů. Zpět k původu toho všeho. Descartes, samozřejmě, explicitně argumentoval nejen, že bychom neměli věřit ničemu, čemu nerozumíme, ale okamžitě to aplikoval tak, že bychom neměli akceptovat jakákoliv pravidla, kterým nerozumíme. A intelektuál má velmi silný pocit, že, co není pochopitelné, to musí být nesmysl. A pro něj pravidla, která má dodržovat, jsou nepochopitelná a proto nesmysl. Definuje racionální téměř stejně jako pochopitelný a cokoli co mu není pochopitelné je automaticky neracionální a on tomu oponuje.“[5]
Tak si to shrňme: Bork se ptá, zda se intelektuálové, přeci jenom nedopouštějí, ještě jiné chyby než Hayekem popsané osudové domýšlivosti, která vyjadřuje snahu pojmout společnost jako monolit, se kterým intelektuálové mohou hýbat, jak se jim zachce. Odpověď Hayeka vyjadřuje další problém, kterému intelektuálové čelí a to je omyl tzv. descartovského racionalismu, který implikuje moc rozumu nad pravidly. Tedy že je nutné vytvářet pravidla jen rozumem.
Co má toto vše společného se současným dalajlámou? Jakožto marxista by se měl dalajláma přihlásit právě ke společenskému konstruktivismu. Řekl, že marxismus má v sobě morální etiku. A nemá pravdu. Právě morální etiku v konečném důsledku marxismus potlačuje. Marxismus se totiž zakládá na tzv. vykořisťující mzdě, kterou dostává dělník jen na pokrytí svých životních nákladů a tak, aby se mohl „rozmnožit.“ Podle marxismu je totiž třídní společnost neprostupná, a tak dělníkův potomek zůstane také dělníkem. Není tedy žádného impulsu, žádné motivace pro dělníka, aby se snažil chovat ctnostně, nebo choval morálku, protože jeho život je determinován společností a náhodou. Co víc? Marxismus vytváří degradaci morálky. Nemusím teoreticky vysvětlovat lidem, kteří zažili komunismus v naší zemi. Přesto řekněme si, že nedostatek „zdravé“ konkurence, znamená pro občany využití jiných prostředků, než „zdravé“ konkurence. Mohl bych tibetskému lámovi doporučit například Maxe Webera, který ukazuje souvislost mezi etikou protestantství a duchem kapitalismu. Vím, velmi náročné čtení. Navíc dalajláma je z jiné kultury a náboženství.
Klíčovým faktem je, že jediný kapitalismus zatím dokázal zajistit svobodu člověka ruku v ruce s jeho prosperitou a rozvojem. Duchovní vůdce, který by měl bojovat o svobodu svého národa a to nejen náboženskou, přesto sympatizuje s myšlenkou marxismu. Je ponurým paradoxem, že duchovní vůdce takového náboženství, které je potlačováno „marxistickou“ (maoistickou) ideologií Čínské lidové republiky, se k těmto myšlenkám hlásí. Snad jen nedostatečné pochopení antropologické podstaty člověka[6] a snad i příliš povrchní akceptace marxismu bez silnější reflexe[7] vede tohoto sympatického pána k obdivu této ideologie. Mám dojem, že u tibetského lámy opravdu nejde o onen omyl intelektuálů, který popisují ve svém rozhovoru Hayek s Borkem, ale spíše o záležitost víry a nedostatečného pochopení marxismu ve všech jeho důsledcích.
Marxismus však v lidech přetrvává, když mluví o drahých cigaretách, o předražených potravinách a o nízkých mzdách. Dokonce při názorové konfrontaci s vysokoškoláky zjišťuji, že mnozí z nich se neoprostili konceptu vykořisťovatelské ceny či mzdy. Mělo by být jedním z úkolů ekonomie ukázat na zhoubnost takového uvažování. Bohužel stále většinová společnost uvažuje v intencích marxismu, přestože ekonomové nepravost základního podkladu této ideologie vyvrátili.
[1] Robert Heron Bork je teoretik práva a jeho almou mater je Chicagská universita. Zasloužil se především v anti-monopolním právu.
[2] Friedrich August Hayek byl teoretikem ekonomie, práva, neurovědy a filosofem. Mnozí ekonomové ho považují za největšího myslitele 20. století. Dostal Nobelovu cenu za ekonomii, což byl impuls k oživení tzv. rakouské školy ekonomie. Mezi jeho nejznámější díla patří „Cesta do otroctví“ (1944). Mnohem detailnější a přínosnější může však být například „Právo, zákonodárství a svoboda“ (1979), svazek sestávající se ze 3 knih, ve kterých Hayek zkoumá esenciální záležitosti společnosti.
[3] Osudová domýšlivost je koncept F. Hayeka, který ukazuje na chtíč řídit společnost, který je způsoben pocitem intelektuálů a vědců, že mohou rozumově poznat a tudíž i řídit pravidla společnosti, že mohou ovládnout znalosti ve společnosti. Přičemž Hayek ukazuje, že jedině trh dokáže efektivně rozdělovat informace pomocí různých typů cen.
[4] Překlad, který jsem pořídil z rozhovoru ekonoma Hayeka a soudce Borka v San Jose, Kalifornia, 4. Listopadu 1978. Na webu: http://hayekcenter.org/?p=2525
[5] Ad pozn. 4
[6] Jak to Jan Pavel II. popisoval v encyklice "Centesimus Annus" (1991).
[7] Například Ludwig von Mises deklasoval základní koncept vykořisťovatele, na kterém marxismus staví.
Adam Ábelovský
Budu volit Drahoše ale
Chtěl bych jen upozornit, že je celkem přirozené, jak řekl Miloš Zeman, že národ je rozdělený kvůli názorům. Jeden názor bez opozice už jsme tu měli.
Adam Ábelovský
Proč budu volit Mirka Topolánka
Oproti první přímé volbě prezidenta v roce 2013 je kvalita kandidátů mnohem vyšší. Dnes se mám mezi kým rozhodovat. Pro mě jsou Mirek Topolánek, Michal Horáček i Jiří Drahoš velmi positivní volbou.
Adam Ábelovský
Trójský kůň pravice
Donald Trump, Marine Le Pen, AFD, UKIP (Brexit) a další reprezentanti úspěšné pravice v největších zemích západu jsou pro mnohé strašákem dneška, ukázkou extremismu na straně lidskoprávní a ohrožením demokracie.
Adam Ábelovský
Evoluční pauza
Někdy se prostě stane, že nechcete nic říkat nebo psát a raději budete poslouchat, číst, dívat se kolem sebe a přemýšlet. Šum, který je kolem nás a rozlazuje soustředění, se postará o neschopnost uvažovat více do hloubky.
Adam Ábelovský
Děkuji
Při všem tom politickém aktivismu by se možná více slušelo mlčet, vzpomenout a poděkovat za tento úžasný svět.
Adam Ábelovský
"...láska je moudrá, nenávist je hloupá."
„Pracujte s lidmi, kteří věří v to, v co věříte vy.”* Nechci se sjednocovat ani za Zemanem ani za Schwarzenbergem. Jsem od jisté doby sjednocen za sebou samým a jediné, co jsem ochoten udělat je podpořit skupiny lidí, se kterými se sjednotit chci. Není jednoznačně dobré se sjednotit jako národ. Spíše se mi jeví rozumné jít si každý vlastní cestou.
Adam Ábelovský
Rub a líc amnestie
„Problém současného světa je, že hlupáci jsou skálopevně jistí, ale lidé inteligentní jsou plní pochybností.” Citát Bertranda Russella asi nejzajímavěji vystihuje reakce na amnestie, které se vyrojily v médiích, na sociálních sítích a v debatách u piva.
Adam Ábelovský
Je film bez dotací utopie?
Běžnou iluzí lidí v paternalistické společnosti je, že cokoliv, co je nyní dotováno, by bez dotací již nemohlo existovat. Různé argumenty ovšem naznačují opak. Odpůrci těchto dotací včetně Václava Klause nejsou nekulturní vyšinutí blázni.
Adam Ábelovský
Je třeba zabít Bártu
Morální bída, kterou se prezentují naši politici, je neúnosná. „Legální“ okrádání v kauze Promopro mělo být následováno odstoupením Vondry. Přihrávka kamarádovi měla být následována odstoupením zdánlivě transparentního knížete Schwarzenberga. VV a jejich skandál měl být následován okamžitým odstoupením Bárty, Kočí a Škárky.
Adam Ábelovský
Za vládní krizi může evoluce
Lidský mozek se vyvinul v době, kdy bylo běžné sbírat plody rostlin a lovit, žít v malém společenství lidí. Od té doby evoluce člověka příliš nepokročila. Architektura mozku zůstala takřka ve stavu této společnosti.
Adam Ábelovský
Buržoazní školství produkuje buržoazní absolventy*
Řešení stavu vysokého ale i středního a zřejmě i základního školství vyřeší jediné. Trh. Dejme školám opravdovou autonomii. Ať se nabídnou na trhu školství. Budou tak podrobeni poptávce, která bude odrážet preference potenciálních studentů.
Adam Ábelovský
Výzva tří set proti zájmu milionů
Petr Nečas nepodepsal evropskou smlouvu o rozpočtové unii a je to dobře. Přesně tři sta intelektuálů, mezi které se řadí Tomáš Halík s Jiřím Pehe a Monikou Pajerovou a také například předseda ČSSD Bohuslav Sobotka, Jan Mládek a další politici, sociologové, politologové, herci, producenti, režiséři, scénáristi a další, se rozhodlo – pasujíce se do role jakési vyšší inteligence a morální autority – sepsat a podepsat výzvu Ano pro Evropu.
Adam Ábelovský
Krize kapitalismu nebo krize intelektuálů?
Kapitalismus v krizi? Opravdu? Ne, kapitalismus není v krizi. Dnešní společnost totiž s kapitalismem nemá nic společného. V krizi jsou vlády a jejich socialismus!
Adam Ábelovský
Obamův socialismus - experiment
Profesor ekonomie na lokální vysoké škole prohlásil, že ještě nikdy nevyhodil jediného studenta, ale nedávno vyhodil celou třídu. Třída trvala na funkčnosti Obamovo socialismu a na tom, že by nikdo nebyl chudý a nikdo bohatý, na velké rovnosti.
Adam Ábelovský
Evropské dluhové impérium a ekonomie podle Tomáše Sedláčka
Půjčit MMF je holé šílenství. O tom by nemělo být v ekonomii sporu. Přesto se většina ekonomů z různých spekter staví na stranu politiků a přichází s argumenty, proč půjčit peníze na záchranu eurozóny. Většinou to ovšem nejsou argumenty ekonomické, přinejlepším si na takové hrají. Argumenty pro půjčku mohou být jedině politické.
Adam Ábelovský
Za krizi může...
... španělská polední siesta, řecká lenost, euro, trh, vláda, Berlusconi, EU, levice, pravice, hloupí lidé, chytří lidé, malé utrácení, velké utrácení, malé zadlužování, příliš velké zadlužování, ekonomové, bankéři, politici, podnikatelé, spekulanti, Wall Street, Fed, kapitalismus, socialismus – a co nám ještě zbývá? Svíčková!?
Adam Ábelovský
Breivik, miláček pravice
Pravicové hodnoty nejsou nízké daně ani elitní společnost. Hlavní pravicovou hodnotou je svoboda jednotlivce a právo na soukromé vlastnictví.
Adam Ábelovský
Každému Čechovi hrozí bohatství
Podle posledních průzkumů ČSÚ je každý desátý občan České republiky ohrožen chudobou. Není každý občan také ohrožen bohatstvím?
Adam Ábelovský
Držme palce Haškovi?
Přejme ČSSD úspěch a vítězství Michala Haška a spolu s ním moderní liberální levicové politiky. Především to však přejme českým pravicově smýšlejícím občanům. Hašek je mnohem větší naděje pro opravdovou pravicovou politiku nežli bychom si mohli myslet.
Adam Ábelovský
Zdravotnictví vyléčí jedině trh
Zdraví je zboží. Lékaři nejsou privilegovaná skupina. Pacienti by neměli být rukojmí. Zde jsou 3 věty, které by měly rezonovat v hlavách „vydírajících“ lékařů. Proč by Petr Nečas neměl ustupovat ani o píď?
předchozí | 1 2 3 4 5 | další |
- Počet článků 101
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1911x